MADDE-140: “Cizye zımmilerden, verebilecek baliğ erkeklerden alınır kadın ve çocuklardan alınmaz.” Bunun, delili Kitap ve Sünnet’tir. Kitap ile ilgili delil Allah (Y); ın şu kavli şerifidir: حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ “Ta ki onlara aşağılanmış olarak imkanları nispetinde cizye verinceye kadar.”[1] Sünnetle ilgili delil: “Rasul u) Hecer Mecusilerini İslâm’a davet için mektup yazdı.
MADDE-140: “Cizye zımmilerden, verebilecek baliğ erkeklerden alınır kadın ve çocuklardan alınmaz.”
Bunun, delili Kitap ve Sünnet’tir. Kitap ile ilgili delil Allah (Y); ın şu kavli şerifidir:
حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ “Ta ki onlara aşağılanmış olarak imkanları nispetinde cizye verinceye kadar.”[1]
Sünnetle ilgili delil: “Rasul u) Hecer Mecusilerini İslâm’a davet için mektup yazdı. Mektupta onlardan kim Müslüman olursa onlardan bu, kabul edileceği, eğer Müslüman olmazlarsa onların kestikleri yenmez ve hiç bir Müslüman kadın onlarla nikahlanmaz kayıtları ile birlikte onlara cizye vergisi konulacağı bildirildi.”
Cizye, ancak verebilecek gücü olanlardan alınır.
Çünkü, Cenabı Allah (عن يد) “peşin olarak” yani, gücü olacaklardan tabiriyle ifade etmektedir.
Kadınlardan ve
çocuklardan değil, yalnız erkeklerden alınır. Çünkü; Rasul u)’ın Muaz’a söylediği hadisin bir bölümünde, şöyle
dedi: “Her buluğa ermiş olandan bir dinar al.” diyerek buluğa ermiş olanlardan cizyenin alınabileceğine işaret
etmişlerdir. Yine, Ömer’in ordu kumandanlarına yazdığı emirlerinde: “Onlara
cizye vergisini zorunlu kılın Ancak, bu vergiyi kadın ve çocuklara zorunlu
kılmayın Yine cizyeyi ancak ustura görmüş ergin kimselerden alınız”
demiştir. Hiç bir kimsenin bu uygulamaya karşı çıktığı bilinmediği için bu, bir
icmaa olmuştur. Çocuğa kıyas edilerek
deliden de cizye alınmaz. Rasul u)’ın hadisinde yer alan (كل حالم) “her
buluğa ermiş” tabiri buluğa ermemiş olanlardan cizye alınmayacağına delil teşkil eder.
“Halim” tabirinden çıkan
mefhuma göre de cizye kadından
alınmaz.
[1] Tevbe: 29