MADDE-16:“Yönetim nizamı, vahdet nizamı olup federal bir nizam değildir.” Yönetim için doğru ve sahih olan nizam yalnız vahdet/birlik nizamıdır. Çünkü şer’î delil, birlik nizamı getirdi ve başka yönetim nizamlarını yasakladı. Nitekim Abdullah b. el-As’tan rivayet edildiğine göre o, Rasulullah (u)’den şöyle dediğini işitmiştir: وَمَنْ بَايَعَ إِمَامًا فَأَعْطَاهُ صَفْقَةَ يَدِهِ وَثَمَرَةَ قَلْبِهِ فَلْيُطِعْهُ إِنِ اسْتَطَاعَ فَإِنْ
MADDE-16:“Yönetim nizamı, vahdet nizamı olup federal bir nizam değildir.”
Yönetim için doğru ve sahih olan nizam yalnız vahdet/birlik nizamıdır. Çünkü şer’î delil, birlik nizamı getirdi ve başka yönetim nizamlarını yasakladı. Nitekim Abdullah b. el-As’tan rivayet edildiğine göre o, Rasulullah (u)’den şöyle dediğini işitmiştir:
وَمَنْ بَايَعَ إِمَامًا فَأَعْطَاهُ صَفْقَةَ يَدِهِ وَثَمَرَةَ قَلْبِهِ فَلْيُطِعْهُ إِنِ اسْتَطَاعَ فَإِنْ جَاءَ آخَرُ يُنَازِعُهُ فَاضْرِبُوا عُنُقَ الآخَرِ “Kim bir imama biat ederek el sıkışır ve kalbi ile onu imam olarak seçerse, gücü yettiğince itaat etsin. Eğer ondan başkası gelir de imamlık konusunda birinciyle çekişirse, sonradan gelenin boynunu vurunuz.”[1]
Ebu Said el-Hudri’den rivayet edildiğine göre, Rasulullah (u) şöyle buyurmuştur:
إِذَا بُويِعَ لِخَلِيفَتَيْنِ فَاقْتُلُوا الآخَرَ مِنْهُمَا “İki halifeye biat edilirse, onlardan sonuncusunu öldürünüz.”[2]
Bu iki hadis ile istidlal/delil getiriş şu şekilde olur:
Birinci hadis; imametin yani hilâfetin bir şahsa verilmesi halinde ona itaatin farz olduğunu; eğer birisi gelir onunla bu hilâfet konusunda çekişirse, o sonradan gelenle savaşılmasını, bu nizalaşmadan vazgeçmezse öldürülmesinin farz olduğunu beyan etmektedir. Böylece hadis, hilâfet konusunda halife ile çekişme yapan kişinin öldürülmesinin farz olduğunu beyan etmiş oluyor. İşte bu, devletin parçalanmasının men edilişine bir kinayedir. Zira hadis, devletin taksimine müsamaha vermiyor ve ondan kopmaya kılıç kuvvetiyle de olsa mani olmayı emrediyor.
İkinci hadis ise; devletin bir başkandan yani bir halifeden yoksun olduğu ve devlet başkanlığının yani hilâfetin iki şahsa birden verildiği zaman o ikisinden sonuncusunu öldürünüz, emriyle meseleye çözüm getirmektedir. Hele bu iş, ikiden fazla kişilere verilmek istendiği zaman ne olur!.. Bu da, yine devletin taksiminin men edilişine bir kinayedir. Yani bu, İslâm Devleti’ni bir kaç devlet haline getirmenin haram olduğunu, bilâkis devletin tek bir devlet olmasının farz olduğunu ifade eder. Bundan dolayı İslâm’da yönetim nizamı federal bir nizam değil, vahdet nizamıdır. Vahdet nizamından başka bir nizam olması kesinlikle haram olur.
Bu madde, bu hususu ifade için konulmuştur.
[1] Müslim, K. İmarah, 3431
[2] Müslim, K. İmarah, 3444