Soru: Esselamu Aleykum ve Rahmetullahi ve Berekatuh Raşid Halifelerin, Ukab Râye’sini ve Liva’yı kaldırdıkları (kullandıkları) varit olmuş mudur? Bu, tarihte varit olmuş mudur? Cevap: Ve Aleykumselam ve Rahmetullahi ve Berekatuh. Evet ey kardeşim, Râşid Halifeler (Hulefa-i Raşidin) Ukab Râye’si ve Liva’yı kullanmışlardır. Buna dair deliller ise, Allah’ın Rasulü Sallallahu Aleyhi ve Sellem’den, Râye’sinin Ukab ve
Soru:
Esselamu Aleykum ve Rahmetullahi ve Berekatuh
Raşid Halifelerin, Ukab Râye’sini ve Liva’yı kaldırdıkları (kullandıkları) varit olmuş mudur? Bu, tarihte varit olmuş mudur?
Cevap:
Ve Aleykumselam ve Rahmetullahi ve Berekatuh.
Evet ey kardeşim, Râşid Halifeler (Hulefa-i Raşidin) Ukab Râye’si ve Liva’yı kullanmışlardır. Buna dair deliller ise, Allah’ın Rasulü Sallallahu Aleyhi ve Sellem’den, Râye’sinin Ukab ve Liva’sının da beyaz olduğuna dair varit olanlardır ve deliller ise şöyledir:
1-Nesâi Sünen-il Kübra’da ve Tirmizî de Cabir’den Nebi SallAllahu Aleyhi ve Sellem’in şöyle buyurduğunu tahric etmiştir: دَخَلَ مَكَّةَ وَلِوَاؤُهُ أَبْيَضُ “Beyaz livası olduğu halde Mekke’ye girmiştir.” İbn-u Ebi Şeybe Musannafi’nde, Amrate’nin şöyle dediğini tahric etmiştir: كَانَ لِوَاءُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَبْيَضَ“Allah’ın Rasulü Sallallahu Aleyhi ve Sellem’in livası beyaz idi.“
2-Ahmed, Ebu Davud ve Nesâi Sünenen-il Kübra’da, Muhammed İbn-ul Kasım’ın Mevlası Yunus İbn-u Ubeyd’in şöyle dediğini tahric etmişlerdir: بَعَثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْقَاسِمِ إِلَى الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ يَسْأَلُهُ عَنْ رَايَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَاهى؟ فَقَالَ: «كَانَتْ سَوْدَاءَ مُرَبَّعَةً مِنْ نَمِرَةٍ»“Muhammed İbn-ul Kasım beni Bera İbn-u Âzib’e göndererek ona, Allah’ın Rasulü Sallallahu Aleyhi ve Sellem’in Râye’sinin nasıl olduğu hakkında sordu? O da şöyle dedi: Nemire kumaşından siyah renkli ve kare şeklinde idi.“
3-Tirmizi ve İbn-u Mace İbn-u Abbas’ın şöyle dediğini tahric etmiştir: كَانَتْ رَايَةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَوْدَاءَ، وَلِوَاؤُهُ أَبْيَضَ“Allah’ın Rasulü Sallallahu Aleyhi ve Sellem’in Râye’si siyah ve Liva’sı da beyaz idi.“
4-İbn-u Ebi Şeybe Musannafi’nde, Hasen’den şöyle dediğini tahric etmiştir: كَانَتْ رَايَةُ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَوْدَاءَ تُسَمَّى الْعُقَابَ “Allah’ın Rasulü SallAllahu Aleyhi ve Sellem’in râyesi siyah olup Ukab olarak adlandırılıyordu.”
Bunlar, Raşid Halifelerin Allah’ın Rasulü Sallallahu Aleyhi ve Sellem’in Râyesi’ni ve Livası’nı takip ettiklerine dair yeterli olan delillerdir. Zira onlar, Allah’ın Rasulü Sallallahu Aleyhi ve Sellem’in aralarında bildirdiği hiçbir şeyi terk etmediler, aksine onu yerine getirdiler. Dolayısıyla Raşid Halifeler dönemindeki Râye ve Liva hakkında daha fazla araştırma yapmaya gerek yoktur. Bu ise şu iki husustan dolayıdır:
Birincisi: Şüphesiz şeri hüküm, Rasul Sallallahu Aleyhi ve Sellem’den alınır.
İkincisi: Raşid Halifelerin, Râye ve Liva gibi Allah’ın Rasulü Sallallahu Aleyhi ve Sellem’in fiilini terk etmedikleri şahit olunun bir husustur.
Kardeşiniz H. 15 Receb 1434
Ata İbn Halil Ebu Raşta M. 25 Mayıs 2013
Cevaba, emirin aşağıdaki web sitesinden bağlanabilirsiniz:
http://archive.hizb-ut-tahrir.info/arabic/index.php/HTAmeer/QAsingle/3341/